وارش وارش .

وارش

بررسی علل و علائم عفونت دندان در کودکان و درمان آن

بهترین راه برای درمان عفونت دندان کودک چیست؟ چگونه از عفونت زودرس دندان های شیری کودکان جلوگیری کنیم؟ مهمترین نقش دندان های شیری ارائه الگوی رشد مناسب برای جوانه های دندان دائمی است. بنابراین نگهداری از دندان های کودکان بسیار مهم است و برخی از والدین به دلیل موقتی بودن دندان های شیری اصراری بر رعایت بهداشت دهان و دندان فرزندان خود ندارند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان عامل اصلی بسیاری از بیماری های دهان و دندان به ویژه پوسیدگی و عفونت دندان است. در این مقاله سعی می کنیم علل عفونت دندان را تا تشخیص و درمان توضیح دهیم، برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

 

عفونت دندان چیست؟

از عمده ترین مشکلات دندانی در کودکان باید به عفونت های دندانی اشاره کرد. که در کودکان بسیار شایع است و در صورت عدم درمان، احتمال سرایت عفونت به سایر نقاط صورت وجود دارد. پس اگر کودک شما عفونت دندان و آبسه دارد، آن را نادیده نگیرید و برای درمان عفونت دندان کودکتان به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

پوسیدگی دندان باعث ایجاد حفره در مینای دندان می شود. این بافت مرده در ساختار دندان جمع شده و ساختار داخلی دندان را تحریک کرده و آن را ملتهب می کند.

عفونت دندان به ریشه دندان سرایت می کند و اگر به موقع درمان نشود منجر به آبسه و التهاب دندان می شود.

دو نوع اصلی عفونت دندان و آبسه وجود دارد. شامل می شود:

عفونت لثه و آبسه

 

عفونت پری اپیکال و آبسه (ریشه دندان) علل عفونت دندان چیست؟

دلایل و دلایل زیادی می تواند باعث پوسیدگی دندان در کودکان شود، اما از این میان دو دلیل مهم وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

پوسیدگی دندان

یکی از مهم ترین علل عفونت های دندانی در کودکان، پوسیدگی دندان است. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود و بدتر شود، از طریق دندان ها و لثه ها عبور کرده و به اعصاب دندان می رسد. در این شرایط با وجود درد شدید دندان، در صورت عدم درمان، پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

به طور طبیعی، هنگامی که عفونت دندان رخ می دهد، ممکن است علائمی مانند درد شدید، بوی بد دهان، تورم و بسیاری از علائم دیگر را تشخیص داده و مشاهده کنید.

 

شکستگی دندان

دومین عامل اصلی عفونت دندان در کودکان شکستگی دندان ها به دلیل ضربه، غذای بیش از حد سفت، دندان قروچه و غیره است. شکستگی های ناشی از هر یک از دلایل ذکر شده از جمله عوامل موثر بر عصب دندان است که باعث نشت مواد غذایی، بزاق، باکتری های داخل دهان و ... می شود. وارد دندان می شود که در نهایت منجر به عفونت دندان می شود.

 

علائم پوسیدگی دندان در کودکان چیست؟

علائم بیماری های دندانی در کودکان بسته به علت مشکل متفاوت است.گاهی کودک همه علائم و گاهی برخی از آنها را دارد.در مورد آسیب دندان بخوانید.اما مهمترین علائم و نشانه های عفونت دندان عبارتند از:

 

بوی بد دهان

بعد از آن

درد بی دلیل داخل دهان آنقدر شدید است که کودک نمی تواند علت درد را تشخیص دهد.

تورم در دهان

تورم خارجی که به دلیل امکان انتشار به دندان ها، سر و صورت می تواند بسیار خطرناک باشد. نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کرد، وضعیت قرارگیری دندان ها در سر و صورت است. لازم به ذکر است که این مکان ها حاوی بافت های عصبی و عصبی زیادی هستند، عفونت ساده دندان در صورت رعایت نکردن بافت های مذکور می تواند عواقب غیر قابل قبولی داشته باشد.

ترشحات زرد رنگ از لثه و...

 

کمبود غذا

یکی دیگر از علائم عفونت دندان بی میلی کودک به غذا خوردن است. در بیشتر مواقع کودک بسیار بی اشتها می شود و در نتیجه وزنش به تدریج کاهش می یابد البته باید توجه داشت که از آنجایی که غذا خوردن برای کودکانی که عفونت شدید دندانی دارند بسیار دردناک است، کودک تمایل به خوردن دارد. .

 

نیاز به معاینات منظم دندانپزشکی در کودکان:

لازم به ذکر است که رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات دوره ای و منظم دندان بسیار حائز اهمیت است، زیرا می تواند منجر به تشخیص به موقع مشکلات جزئی دندان مانند فریم ورک دندان و جلوگیری از ایجاد عوارض و جلوگیری از عارضه دهان شود. - بیماری های دندانی

لازم به ذکر است که معاینات دوره ای بسته به نظر دندانپزشک اطفال باید هر سه تا شش ماه یکبار انجام شود. از آنجایی که کودکان اغلب درک درستی از دندان درد ندارند، اغلب از خوردن غذا اجتناب می کنند زیرا فکر می کنند جویدن و غذا خوردن علت دندان درد آنهاست. بنابراین، معاینه دوره ای کمک می کند تا همه چیزهایی که حتی از والدین پنهان است و فرزندان نمی توانند آن را بیان کنند، آشکار شود.

 

معرفی عفونت های دهان و دندان در کودکان

عفونت های دهان و دندان انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

عفونت بافت دهان

عفونت های دهان و دندان به دو دسته عفونت های بافت نرم و عفونت های بافت سخت تقسیم می شوند. در این مبحث به عفونت های بافت نرم می پردازیم. عفونت‌های بافت نرم اغلب شامل تبخال داخلی و زخم‌های شانکر هستند که شایع‌ترین عفونت‌های بافت نرم دهان در کودکان هستند.

معمولا عامل اصلی این نوع عفونت ویروسی است که درمان خاصی ندارد. اما می توان سوزش زخم ها و زخم های ناشی از طاعون و تبخال را با درمان علائم خفیف کاهش داد تا کودک به راحتی غذا بخورد.

 

درمان عفونت های بافت نرم حفره دهان

در صورتی که کودک دچار عفونت بافت نرم باشد، رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از پیش توصیه می شود (حتی اگر کودک به دلیل درد امتناع کند). زیرا این فرآیند از عفونت زخم جلوگیری می کند.

زخم ها و زخم های دهان معمولاً ده تا چهارده روز طول می کشد و سپس شروع به بهبود می کند. شایان ذکر است که در این دوران باید به رژیم غذایی کودک توجه کرد و غذای سالم و مفید سرشار از ویتامین و بدون ادویه و ترش را در اختیار او قرار داد و مایعات گرم زیادی برای کودکان بنوشید.

در برخی موارد مشاهده می شود که عفونت بافت های نرم حفره دهان پس از دو هفته بهبود نمی یابد و زخم ملتهب و دردناک می شود. صرف نظر از بیماری، کمبود سیستم ایمنی و...، این عوارض به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تشدید عفونت های دهان می تواند ادامه یابد.

 

عوارض عفونت دندان در کودکان چیست؟

عوارض عفونت دندان و لثه در کودکان عبارتند از:

از دست دادن دندان

دندان های ضعیف

تجزیه و تحلیل عرق

بوی بد دهان در کودکان

خونریزی لثه

به پایان می رسد

 

مراقبت های بعد از درمان عفونت دندان در کودکان چیست؟

پس از درمان عفونت دندان توسط دندانپزشک اطفال توصیه هایی به والدین داده می شود که رعایت هر یک از این توصیه ها بسیار مهم است. طبیعتاً همکاری بین والدین، کودک و دندانپزشک اطفال تضمین می کند که روند درمان به خوبی انجام شود. هنگامی که توصیه های پزشکی به طور کامل رعایت نمی شود، مطمئناً درمان با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین، رعایت چنین توصیه هایی پس از درمان ضروری خواهد بود.

برخی از نکات دندانپزشک اطفال در درمان مشکلات دندانی عبارتند از:

داروهای ذکر شده را به طور منظم در زمان مشخص شده استفاده کنید...

همچنین طبق تجویز دندانپزشک کودک از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید...

عدم مصرف برخی غذاها به دلیل سفتی یا چسبندگی بیش از حد آنها و…

 

آخرین کلمه

در این مقاله با عفونت دندان در کودکان آشنا شدید. همچنین علل و علائم آن را می دانید. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

 

 

مطالعه از رفرنس: https://realtimedentist.com/1399/06/متخصص-لمینت-دندان-در-شیراز-بهترین-دندا/


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۷:۴۵ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)