وارش وارش .

وارش

مزایای کانال های پیش عایق برای کاهش هدر رفت انرژی

کانال های پیش عایق، سیستمی مناسب برای انتقال هوای مطبوع سرد یا گرم هستند. به طور کلی کانال های هوا در سیستم های تهویه ی مطبوع و دستگاه های خنک کننده نقش مهمی را جهت انتقال هوا بر عهده دارند. این کانال ها جایگزین مناسبی برای انواع قدیمی می باشند. به طور سنتی در گذشته طی سال های متوالی در سیستم های انتقال هوا به طور مداوم از کانال های هوای ساخته شده از جنس گالوانیزه استفاده می شد. هم اکنون نیز در برخی کانال کشی های کولر آبی این نوع کانال ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از لوله های پیش آب بندی در لوله های سیستم های تهویه مطبوع به کارایی آنها کمک می کند. یکی از رایج ترین مشکلات سیستم های تهویه، اتلاف انرژی بین تولید هوای سرد یا گرم و انتقال آن به ساختمان است. کانال های پیش عایق شده برای حل این مشکل تا حد زیادی طراحی شده اند. سیستم عایق به دلیل خواص منحصربفردش قابل استفاده در انواع ساختمان ها و صنایع می باشد. علیرغم ظاهر نسبتا زیبا، Ma را می توان در خارج از ساختمان نصب کرد. برای تولید این لوله ها از مواد پلیمری مانند پلی اورتان استفاده می شود. جالب اینجاست که مواد فلزی هیچ نقشی در ساخت این کانال ها ندارند. مزایای این کانال ها بی شمار است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما یک اشکال بزرگ برای آنها وجود دارد :قیمت کانال های پیش عایق شده به طور قابل توجهی بالاتر از کانال های فلزی معمولی است. از آنجایی که سازندگان معمولا از هر روشی برای کاهش هزینه های ساخت استفاده می کنند، گاهی کانال های سنتی را ترجیح می دهند. اما معایب زیاد ورق گالوانیزه باعث شده تا تکنولوژی جدید کانال پیش عایق، مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. از معایب کانال های گالوانیزه می توان وزن بالای ورق ها، دشواری در نصب آن، نیاز به فضای بیشتر برای نصب و اجرا، نشت هوای مطبوع هنگام توزیع هوا و ... نام برد. کانال های پیش عایق را قبل از نصب و اجرا عایق بندی می کنند. به این دلیل که بعد از نصب کانال های صنعتی عایق کردن آن ها ممکن نیست. و انجام آن هم در هر صورت با دشواری بسیاری همراه است. علی الخصوص اگر ارتفاع سقف مکان مورد نظر کم باشد و یا آن مکان دارای سقف کاذب باشد. به همین دلیل از این کانال ها برای تسهیل این قبیل مشکلات استفاده می کنند.
انواع کانال پیش عایق شده
کانال های پیش عایق با توجه به مواد تشکیل دهنده و همچنین شکل ظاهری دارای انواع مختلفی می باشند، که سه نوع پرکاربرد آن شامل موارد زیر است: کانال پیش عایق پلی اورتان یا پلی یورتان در دو مدل PIR و XPU کانال از پیش عایق فنولیک کانال پیش عایق فلکسیبل یا لوله خرطومی هوا که دوست دار محیط زیست است و در انواع عایق دار الاستومری، IFD، پشم شیشه، پلی استر، کومبی یا روکش PVC، برزنتی مسلح نخ دار، آلومینیومی ساده و غیره موجود است.
کانال پیش عایق پلی اورتان
کانال پیش عایق پلی اورتان نسل جدیدی از لوله های انتقال هوا است، که جایگزین مناسبی برای ورق های قدیمی و سنتی به حساب می آیند. این نوع کانال برای اولین بار در کشور آلمان تولید و به کار گرفته شده است. با وجود پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات بهتر و پیشرفته تر و هم چنین کمبود منابع انرژی، تولید کنندگان در صدد تولید محصولاتی با مصرف بهینه انرژی برآمده اند. این روند تولید تا به حال پیشرفت چشمگیری در صنعت تأسیسات هوای مطبوع داشته است. مقایسه کانال پیش عایق در برابر کانال گالوانیزه کانال های گالوانیزه به دلیل به کار گرفته شدن عایق پشم شیشه، در مرور زمان مقاومت خود را در برابر رطوبت از دست می دهند، ولی کانال های پیش عایق در برابر رطوبت دارای مقاومت بالایی می باشند. به طور کلی استفاده از این نوع کانال ها، برای قسمت های شمالی و جنوبی کشور که میزان رطوبت هوا بالا می باشد، توصیه می گردد. همچنین کانال های گالوانیزه آلودگی صوتی ایجاد می نماید اما کانال های پیش عایق، عایق صوتی می باشند. در نظر داشته باشید کانال های گالوانیزه تنها از نخ نسوز برای هوابندی استفاده می کنند، درحالی که برای درزگیری و هوابندی کانال های پیش عایق، دقت بالایی به کار برده شده است و امکان نشتی هوا در آن بسیار کم است. مزایای استفاده از کانال پیش عایق کانال‌های پیش عایق شده با توجه به ویژگی های زیادی که دارد، طرفداران خود را دارد. در این بخش به توضیح مزایای کانال پیش عایق می پردازیم.
کیفیت کانال
کانال های پیش عایق در تهویه هوا کارایی بسیار بالایی دارند و کیفیت خود را نیز ثابت نموده اند. سطح درون کانال ها کاملاً از آلومینیوم ساخته شده می باشد و به همین خاطر هوایی که از این کانال عبور می‌کند سالم و تمیز است. همچنین جریان هوا در این نوع کانال‌ها کاملاً قابل کنترل می باشد.
وزن مناسب
کانال‌های گالوانیزه دارای وزن زیادی می باشند و این موضوع یکی از معایب بزرگ این نوع کانال‌ها بوده است. اما کانال های پیش وزنی سبکی دارند. وزن سبک این کانال ها باعث شده که نیازی به نقاط تقویت شده نباشد و در مواقعی مانند زلزله در هنگام افتادن و سقوط ایمن باشد.
صرفه جویی در انرژی
در کانال پیش عایق از فوم پلی اورتان استفاده می گردد، که ضریب حرارتی آن کم می باشد و به همین دلیل عایق حرارتی در کانال‌های پیش عایق شده بدون هیچ مشکی انجام میشود.
کم صدا بودن
کانال‌های پیش عایق با فوم پلی اورتان پوشیده می شوند، که همین موضوع باعث می شود که دارای نویز و صداهای کمی باشند.
قیمت کانال پیش عایق شده
قیمت کانال پیش عایق شده نسبت به کانال گالوانیزه بسیار کمتر می باشد. در این نوع کانال هزینه نصب و راه‌اندازی و هزینه‌هایی که در طول یکسال استفاده از کانال که ممکن است ایجاد شود، بسیار کم تر خواهد بود.
قابلیت نصب سریع
قابلیت نصب کانال پیش عایق شده به صورتی می باشد است که همانند کانال‌های مدل سنتی نمی باشد و بلافاصله قابلیت نصب را دارد. این کانال‌ها نسبت به نوع سنتی تر نیازمند به فضای کمتری می باشد اطمینان استفاده از فوم پلی اورتان و وجود آلومینیوم در کانال باعث می شود که این اطمینان را داشته باشید در صورت استفاده طولانی هیچ اتفاقی در رابطه با ثبات کانال به وجود نیاید.
جمع بندی
کانال‌های پیش عایق برای رفاه بیشتر انسان ها به وجود آمده‌اند و روش مناسبی برای عبور و گردش هوای سرد و گرم داخل محیط می باشند. جهت مطالعه مطالب بیشتر به سایت منبع اصلی این مقاله مراجعه کنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۳۳:۲۲ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)