وارش وارش .

وارش

استفاده از انواع آجر در ساختمان

از گسترش روزافزون انواع مصالح ساختمانی و مصالح جدید. در صنعت ساخت و ساز امروز شاید در نگاه اول صحبت از نقش آجر در ساخت و ساز خیلی مهم نیست و بوی کهنگی می دهد. اما حقیقت چیز دیگری است! اگرچه ساختمان های آجری اغلب با مصالح ساختمانی دیگر جایگزین می شوند. در چند سال گذشته اما آجر در اشکال مختلف همه کاره و متفاوت، هنوز هم یکی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز است. و نقش آجر کمتر از تیرآهن و آرماتور نیست. اگرچه هزینه میلگرد و میلگرد در طول زمان بسیار نوسان می کند. اما آجر خیلی فرار نیست. همانطور که انواع مصالح و مصالح در صنعت ساختمان همراه با تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است، انواع آجر نیز از گذشته تا به امروز با اتفاقات توسعه ای بسیاری روبرو بوده است. و نمای بیرونی ساختمان نیز نقش ویژه ای دارد.

اگرچه امروزه به دلیل افزایش تراکم جمعیت و ساخت بناهای چند طبقه، آجر به ندرت در اسکلت ساختمان ها استفاده می شود و اسکلت فلزی یا بتنی جایگزین آن شده است، اما همچنان از آجر برای تکمیل نما یا سطوح دیگر استفاده می شود. ساختمان مسکونی. ساخت و ساز، و یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد و پرکاربرد است. نقش این محصول در ساخت و ساز فراتر از ظاهر ساختمان است و گاهی به عنوان جایگزین مناسبی برای سنگ در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. از این رو استفاده از انواع آجر در محل های ساختمانی و قسمت های مختلف ساختمان همواره یکی از موضوعات مورد توجه فعالان ساختمانی است.

 

آجر چیست؟

آجر بسته به انواع آن تعاریف مختلفی دارد، اما به طور کلی آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی دست بشر است، خشت پخته ای است که در اشکال و اندازه های مختلف در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر آجر بلوک هایی با اندازه و مکعب منظم است که اغلب از خشت ساخته می شود و در اشکال و طرح های مختلف با قیمت های متفاوت در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود.

 

انواع آجر و کاربرد آنها در ساختمان سازی

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی ساخته شده از خشت و سایر مصالح، بسته به متریال و اندازه کاربردهای متفاوتی دارد و به عنوان کف، دیوار و دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. آجر در واقع نوعی سنگ مصنوعی است که از پخت خشت خام و تغییر آن در اثر حرارت به دست می آید. خاک آجر مخلوطی از مواد زیر است.

 

ساوی

شن

فلدسپات

سنگ آهک

سولفات

تنفسی

فسفات

اهن

منگان

منیزیم

سدیم

پتاسیم

مواد آلی

 

کاربرد اصلی آجر را می توان در ساخت و ساخت دیوارهایی دانست که در آن از آجر برای ساخت و درزبندی استفاده می شود. بسیاری از بناها و آثار تاریخی مانند آتشکده ها، مساجد و ساختمان های مسکونی در ایران با آجر ساخته شده اند. بسته به نوع و سایر مصالح به کار رفته در آن، از انواع آجر برای سایر قسمت های سازه نیز استفاده می شود. برای اینکه بفهمیم سنگ برای چه قسمتی از ساختمان استفاده می شود، باید اندازه های مختلف سنگ ها را در نظر بگیریم و سپس به کاربرد هر سنگ در قسمت های مختلف ساختمان فکر کنیم.

ویژگی های منحصر به فرد آجر از مرحله اول ساخت تا پایان مورد توجه سازندگان قرار گرفت. آجر به دلیل در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر مصالح ساختمانی در انواع پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. آجر با توجه به ویژگی های مهمی که از جمله سهولت در فرآوری، اندازه کوچک و سهولت استفاده دارد، مصارف مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کف به دلیل مقاومت در برابر سایش کافی

پوشش و عملکرد دیوار به دلیل مقاومت در برابر دما و رطوبت

پایه ای با مقاومت فشاری کافی

عناصر تزئینی و دکوراسیون ساختمان

معماری، به عنوان مثال، دهانه های عریض به شکل طاق، طاق، گنبد، گوشواره، مکران.

 

نوع آجر با توجه به روش تولید

آجر در انواع و اندازه های مختلفی در بازار تولید و عرضه می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. آجر توپر دارای استحکام بالایی است و برای ساخت دیوارهای باربر استفاده می شود، در حالی که آجر توخالی و سوراخ دار دارای منافذ زیادی است و با پرس ساخته می شود. به طور کلی آجرها را می توان با توجه به روش تولید به دو دسته کلی پرس و ماشینکاری طبقه بندی کرد و بر این اساس هر کدام در قسمت های مختلف ساختمان کاربرد خود را دارند.

 

انواع آجرهای فشرده

این آجرها برای کلیه کارهای ساختمانی اعم از گره چینی، طاق قوس دار، دیوارهای حائل و چاقوی چینی مناسب است. آجرهای فشرده اغلب در تثبیت و اندود ساختمان ها مانند دیوارهای خارجی و پی ساختمان استفاده می شود. این آجرها اغلب با دست قالب گیری می شوند و در تنورهای محلی پخته می شوند. به طور سنتی، خشت این آجرها را با دست فشار می دادند و گوشه های قالب را با خشت مخصوص با فشار سفال پر می کردند. ابعاد آنها معمولاً 5x10x20 یا 5.5x11x22 سانتی متر است.

 

آجر ماشینی یا انواع آجر سوراخ دار

به دلیل استحکام بالا برای ساخت دیوارها و مراحل سخت شدن استفاده می شود. این آجر قیمت مناسبی دارد و در تمامی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. یک ماشین یا آجر شکسته دارای 8 تا 10 قطعه به قطر 1.5 تا 2 سانتی متر است. یکی از دلایل وجود سوراخ در این ماده این است که هنگام ساخت دیوار، ملات مستقیماً به داخل آجر می رود و دیوار را محکم می کند. از ساخت دیوارهای حائل می توان آن را با میلگرد در سوراخ های سطح آجر تقویت کرد، بنابراین این محصول برای ساخت دیوار توپر مناسب است. در مقایسه با آجرهای فشرده، محصولات نرم و شکننده هستند، زیرا آجرهای متخلخل خاصیت جذب زیادی ندارند و چسبندگی آنها به ملات چندان مناسب نیست، بنابراین برای قوس استفاده نمی شود.

 

انواع سنگ بر اساس کاربرد

آجرها با توجه به هدفی که دارند در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. از این نظر می توان این محصول را به انواع زیر تقسیم کرد:

 

انواع آجر برای روکش

این محصول برای تزیین و زیباسازی نمای ساختمان یا دکوراسیون داخلی استفاده می شود و طراحی آن منطبق بر طرح ها و شرایط مختلف ساختمان و نمای بیرونی است که معمولا به صورت دستی یا ماشینی تولید می شود. استفاده از دیوارهای آجری می تواند فضا را در دکوراسیون داخلی خانه ها گرم و دلنشین کند. آجرنما دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب است. برای استفاده از آجر در داخل خانه، ترکیب آن با سبک مدرن و کلاسیک مهم است و امروزه فضاهای مدرن با دیوارهای آجری رواج پیدا کرده است. استفاده از دیوار آجری به جای دیوارهای پوشیده شده با گچ سفید که یکنواخت و خسته کننده هستند راه حل مناسبی محسوب می شود. آجر نسوز نیز نمونه ای است که می توان از آن به عنوان نمای آجری استفاده کرد. در عین حال تنوع زیاد رنگ، نمای آجری را به گزینه ای مناسب برای روکش نما تبدیل می کند.

 

آجر مهندسی

از این آجرها برای کارهای مکانیکی استفاده می شود که به دلیل تراکم زیاد عمر طولانی و شکل متوسطی دارند برای ساختمان های سنگین استفاده می شود.

 

آجر برق زد

این آجرها در اندازه ها و رنگ های مختلف ساخته و استفاده می شوند. از جمله کاربردهای آنها می توان به دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان و طرح های سنتی اشاره کرد. لعابی که سطح محصول را می پوشاند نقش یک لایه محافظ را ایفا می کند و باعث مقاومت بالا و افزایش عمر آن می شود. این آجرها با رنگ هایی مانند آبی، قرمز، نارنجی، قهوه ای و قهوه ای تیره لعاب داده شده و جلوه بصری زیبایی به فضا می بخشد. ناگفته نماند که قیمت آجر لعابدار گرانتر از آجر معمولی است.

 

آجر شنی کالک

این محصول که بر پایه سیلیکات کلسیم ساخته شده است عمدتاً در ساخت فونداسیون استفاده می شود. از آنجایی که این آجر از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است، از ظرفیت باربری بالایی برخوردار است و به همین دلیل در ساخت دیوارهای حائل استفاده می شود. آجر ماسه آهکی به دلیل استفاده از رنگدانه در تولید آن دارای رنگ های متفاوت و ظاهری زیبا می باشد.

 

آجر بتنی

آجر بتنی محصول جدیدی است که با تکنولوژی آلمان تولید شده و کاملا اتوماتیک می باشد. اما بر خلاف برخی نظرات در این زمینه، آجر بتنی نمی تواند جایگزین آجر فشاری شود و عمدتاً به کیفیت آجر بتنی بستگی دارد و مزایای آن متفاوت خواهد بود. جنبه های. آجر فشرده بیشتر است. از بین انواع آجرهای بتنی که نقش مهمی در ساخت مسیرهای حیاط و کف خیابان برای نمای بیرونی و داخلی منازل مسکونی دارند، آجرهای بتنی سبک وزن در پی ساختمان ها و دیوارهای آجری استفاده می شود و باربری انجام می شود. تیغه بلبرینگ. این محصولات سبک وزن به دلیل صافی و یکنواختی اغلب در نمای ساختمان ها استفاده می شوند و به ظاهر ساختمان های مسکونی کمک زیادی می کنند. این محصولات با توجه به سلیقه خریداران و فروشندگان در رنگ های مختلف به فروش می رسند.

 

عنصر آجر

ساختار و مصالح اصلی آجر خاک رس است که با 15 تا 20 درصد وزن و آب آن مخلوط می شود و از آن خشت خشت درست می شود. آجرها از پختن خاک رس و تغییراتی که در اثر حرارت ایجاد می شود ساخته می شوند. خاک رس حاوی ترکیباتی مانند سنگ آهک، سولفات، اکسید و فسفات و ... است که کاهش یا افزایش هر کدام را باید در خاک مورد استفاده برای ساخت آجر در نظر گرفت. طبق استانداردهای فعلی، مقدار این اجزای خاک عبارت است از:

اکسیدها شامل سیلیس 40 تا 60 درصد، اکسید آلومینیوم 9 تا 21 درصد، اکسید آهن 3 تا 12 درصد و اکسید منیزیم تا 4 درصد آهک: تا 30 درصد به شکل سنگ آهک، سولفات کلسیم (گچ)، پتاسیم منیزیم و سدیم. در مقادیر کم؛ گچ حدود 1٪، کلرید سدیم و پتاسیم تا 1٪، ماسه: 10 تا 15٪

 

آجرهای معمولی برای فعالیت های ساختمانی به صورت ماشینی یا دستی مصرف و تولید می شوند. تولید، آماده سازی و تولید آجر در شش مرحله زیر انجام می شود:

استخراج خاک رس از سطح زمین: بردن آن به کارخانه، کاهش خاک یا خاک برای سبزیجات و ریشه درختان و غیره.

تصفیه خاک یا تهیه مواد اولیه: از قبل قالب گیری سنگ، تبدیل خاک به پودر، صاف کردن آب، فرستادن آن به آسیاب و جدا کردن دانه هایی که به رنگ آسیب می رسانند یا میزان اکسید آهن را در خاک افزایش می دهند (در صورت وجود رنگ محصول کمتر است). مهم بودن)

تهیه گل برای خاک رس: آب را در حد قابل قبول اضافه کنید و برای چسبندگی و فرم دهی در دستگاه همزن مخلوط کنید.

 

تولید یا قالب گیری خاک رس: شامل روش های سنتی و مدرن:

الف- روش سنتی: گل را در قالب چوبی بدون پایه قرار می دهند و با دست صیقل می دهند و قالب را خارج می کنند و در هوای آزاد قرار می دهند تا خاک رس خشک شود.

ب- روش تولید آجر در کارخانه یا آجر: این روش شامل گل سخت یا اکسترودر (با 15 درصد آب وزنی خاک)، گل سست (برای خاک با درصد آب بالا 20 تا 30 درصد وزن خاک) و خاک نیمه خشک است. قالب پرس یا پرس (با 7 تا 10 درصد آب به وزن خاک)

خشک کردن خاک: در این مرحله پس از خشک شدن، خاک را به روش سنتی به کوره منتقل می کنند و در روش جدید در اتاق یا تونلی که گرمای آن از گرمای فر تامین می شود، انجام می شود. پخت سفالی (آجرسازی): این مرحله مهمترین مرحله تولید آجر است.پخت در دمای حدود 900 درجه سانتیگراد به مدت 40 تا 150 ساعت بسته به نوع فر و خاک رس. سه مرحله پخت و پز عبارتند از:

الف- تا 100 درجه سانتی گراد: حفظ مایعات بدن

ب- تا 500 درجه سانتیگراد: آزادسازی آب رسی شیمیایی

ج- تا 900 درجه سانتی گراد: خاک رس را به صورت خمیر در می آورد و دانه های خاک را به هم می چسباند و سفت می کند.

در مرحله آخر می توانید در زمان های مشخص سوخت اضافه کنید و آجرهایی با رنگ های خاص تولید کنید.

 

ابعاد استاندارد آجر

اندازه آجر از زمان های قدیم چندین بار تغییر کرده است. در گذشته به غیر از آجرهای معمولی، آجرهای نظامی به ابعاد 50*50*50 و آجرهای ختایی به ابعاد 25*25*25 تولید می شد که عمدتاً برای کف سازی استفاده می شد، اما امروزه بیشتر آجرهای دیواری از ابعاد 20*10*5 یا 22*11*5.5 سانتی متر ساخته می شود. . به طوری که آجرها یکدیگر را پس نزنند و به یکدیگر متصل شوند.

 

طبقه بندی انواع آجر

انواع آجر را می توان بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی کرد. در زیر تعدادی از این سهام آورده شده است:

تقسیم اول بر اساس نوع ساخت: سنتی و قدیمی (پرس/دستی)، جدید و مدرن (ماشینی)

تقسیم دوم بر اساس مواد: لعاب، سرامیک (ایتالیا)، نسوز، ماسه آهکی، فشار و ماشین

بر اساس شکل و فرم: توپر، توخالی، سوراخ دار، متخلخل، با اشکال هندسی مختلف

از نظر رنگ در نمایش: آجر سفید (زرد روشن)، آجر بژ (زرد تیره)، قرمز روشن، قرمز سیر، ابلک (قرمز و زرد).

بر حسب سن (آجر قدیمی): آجر نظامی، آجر ختایی، آجر کف (میدان ایرانی)، آجر قندی

بر اساس آجر آلومینا (آجر نسوز): آجر نسوز آلومینیوم، آجر نسوز سیلیس، آجر نسوز ویژه، آجر نسوز اکسید کروم، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز قلیایی.

به ترتیب پخت در فر: آجری داغ، سبز، بژ، سفید، رسیده (بیشتر)، قرمز، خام، پخته شده.

بر اساس دکوراسیون: آجر و آجر آب پایه، آجر آجر، آجر آجر، آجر تراشیده، آجر پروفیل و تراشیده، آجر آجر

به روش آجرسازی: زنجاب، کواریخبری، ونچینی، گلتانی، گره، آجر تزیینی (مهری)، آجر رنگی، حنچینی، فخرمدین، هشتگیر، کسات، فنخر، مگالی (کاشی و آجر مخلوط).

بر اساس آجرهای اشکال مختلف: آجر سوراخ دار، آجر صاف، آجر توخالی، آجر پیچ، آجر خرد شده، آجر توخالی یا آجر توخالی، آجر نما، آجر ساده، آجر سنگ فرش، آجر لعابدار، آجر ملکه، نزدیک‌ترین شاه، هدف آجر.

بر اساس کیفیت: آجر درجه یک، آجر درجه دو، آجر درجه سه

بر اساس کاربرد: ساخت و ساز (صلب، سوراخ شده)، سطح (ساده، صفحه)، ساختار یافته (باربر، سبک)

بر اساس نوع کاربرد: معمولی، مهندسی، نمای آجری

نمای Dangane da bulo (nau'in facade na bulo): شاموت، پانل، روستایی، چوب دستی، ترقه، لعاب، نسوز

بر پایه آجرهای بدون خاک رس: ماسه آهک، سیمان (بتن)

بسته به ابعاد: نصف (نصف طول آجر)، کال یا گلوک (1/4 طول آجر)، 3 کودزی (3/4 طول)، کلمدانی (نصف عرض آجر) و… .

 

مشاهده متن کامل: https://ajorroajor.com/


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۸:۵۸ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)