وارش وارش .

وارش

انتقال سفارت فرانسه به فرودگاه کابل

وزیرامور خارجه فرانسه بی آنکه به مسئولیت های حضور فرانسه در افغانستان اشاره کند، به دلیل آنچه افزایش وخامت اوضاع امنیتی افغانستان توصیف کرد، با صدور بیانیه ای سفارت کشورش را به فرودگاه کابل منتقل کرد تا از آنجا روند تخلیه کامل نیروها را پیگیری نماید.

 همزمان با سقوط کابل به دست طالبان، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مقامات فرانسوی در مواجهه با وخامت بسیار شدید اوضاع امنیتی در افغانستان تصمیم گرفتند سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کنند تا به منظور ادامه عملیات تخلیه کامل آن دسته از هموطنان ما که هنوز در کشور هستند، همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

در این بیانیه آمده است: عملیات تخلیه منظم اتباع ما از هفته ها پیش آغاز شده است و به دنبال تماس های متعدد وزارتخانه با اتباع ما برای خروج از کشور، پرواز ویژه ای از ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر در نظر گرفته شده است.

در این بیانیه همچنین بدون آنکه اشاره ای به وضعیت اتباع افغان یا دیگر مشکلات امنیتی ناشی از حضور کشورهای غربی از جمله فرانسه در افغانستان شده باشد تاکید شده است: براساس برنامه ریزی پیش بینی شده در ماه های اخیر، کارکنان افغان در سازمان های فرانسوی در افغانستان که ممکن است در معرض خطر باشند به همراه خانواده هایشان، یعنی بیش از ۶۰۰ نفر، از سوی وزارت کشور مورد حمایت قرار گرفتند.

بیانیه وزیر امور خارجه فرانسه درمورد خروج اتباع و نیروهایش از خاک افغانستان در حالی است که این کشور به جای صدور بیانیه در وضعیت کنونی باید گزارشی از دستاوردها و تبعات حضور خود در این کشور منتشر نماید و مسئولانه پاسخگوی تصمیمات فرانسه و کشورهای غربی در سال های حضور نظامی در این کشور باشد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با خروج آخرین نظامیان و ورود نیروهای طالبان به پایتخت گفت: کارکنان حاضر در ساختمان سفارت آمریکا در کابل به فرودگاه منتقل می‌شوند تا هنگامی که اطمینان حاصل شود که می‌توانند با خیال راحت و ایمن، فعالیت کنند.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: پس از استقرار نیروهای طالبان در شهر کابل، خط هوایی امارات در وب سایت خود اعلام کرد که پروازهایش به این شهر تا اطلاع ثانوی تعلیق می‌شود.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتی بدون داشتن شناسنامه و گذرنامه سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند. اما فرودگاه غیرنظامی کابل بطور عملی فلج است و همه کارمندان مسئولان امنیتی و غیر نظامی این فرودگاه محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی فرودگاه حضور ندارند.

همچنین وزیر دفاع انگلیس امروز اعلام کرد که طالبان کنترل افغانستان را در دست گرفته و نیروهای انگلیسی قرار نیست برای جنگ با شبه‌نظامیان این گروه به افغانستان بازگردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بن والاس در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز گفت: اذعان می کنم که طالبان کنترل افغانستان را در اختیار دارد.

والاس در پاسخ به این سوال که آیا انگلیس و ناتو به افغانستان باز خواهند گشت، گفت: احتمالا این اتفاق رخ نخواهد داد.

در همین حال یک مقام فرودگاه هند اعلام کرد ۲ فروند هواپیمای مسافربری این کشور در حالت آمادگی اضطراری برای خروج شهروندان این کشور از کابل است .

به گزارش ایرنا، خبرگزاری « ای . ان. آی » هند به نقل از یک مقام فرودگاهی این کشور اعلام کرد که در میان آشفتگی شرایط در کابل ،ساعت پرواز از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه به ۱۲ و سی دقیقه تغییر یافته است.

بر اساس این گزارش ،برنامه پرواز خطوط هواپیمایی کشورهای مختلف تحت تاثیر آشفتگی در فرودگاه « حامد کرزای » قرار گرفته است.

خطوط هواپیمایی « ایر ایندیا » به درخواست دولت هند ۲ فروند هواپیمای مسافربری را در حالت آمادگی اضطراری قرار داده است تا بتوانند عملیات تخلیه افراد از کابل را انجام دهند.

به گفته منابع آگاه ، جاده منتهی به فرودگاه کابل از شب گذشته در پی ادامه خشونت ها همچنان مسدود است و مسافران و کارکنان شرکت های هواپیمایی برای رسیدن به فرودگاه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی مانند"امارات" و " فلای دوبی" پروازهای خود را به کابل به حالت تعلیق درآورده اند و خطوط هواپیمایی " بریتیش ایرویز" انگلیس نیز از خلبان هایش خواسته است از پرواز در حریم هوایی افغانستان خودداری کنند.

با ورود طالبان به کابل و بدست گرفتن کنترل کاخ ریاست جمهوری، روند خروج کارکنان و دیپلمات های بسیاری کشورها از کابل افزایش یافته است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۶:۲۶ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)