وارش وارش .

وارش

ویژگی‌های وب سرور لینوکسی


 امروزه وب سرورهای زیادی در حال فعالیت در بسترهای مجازی هستند.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی برخی از سیستم عامل‌های پشتیبانی کنندۀ وب سرور لینوکسی و دلایل خرید هاست لینوکس پرداخته و آن‌ها را به صورت خلاصه تشریح کنیم تا شما با ویژگی‌های وب سرور‌های لینوکسی خیلی معروف و پرکاربرد بیشتر آشنا شوید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. 

توضیحی دربارۀ وب سرورها:
شما می‌توانید به وسیلۀ وب سرورها از طریق (Hypertext Transfer Protocol)  HTTP برای کاربرانی که نیاز به مرورگرهای (HTTP) امکانات دسترسی به صفحات مختلف را فراهم کنید. باید به یاد داشته باشید بیشتر صفحه‌های سایت‌ها از کد نویسی بهره می‌برند به همین جهت بیشتر از زبان‌هایی چون: پایتون، جاوا اسکریپت و (پی اچ پی) در ساختار اصلی آن‌ها استفاده می‌شود. در نهایت بعد از درک نوع ساختار اصلی بیشتر صفحات سایت‌ها اگر بخواهیم به صورت کلی و با زبانی ساده اهمیت وب سرور را بیان کنیم، باید بگوییم وب سرورها وظیفۀ اصلی نشان دادن این محتواها را به کاربرد بر عهده دارند.

 از طرف دیگر بیشتر ارتباط‌های کاربری و مدیریت هر سایت به وسیلۀ وب سرور انجام می‌شود مانند: بارگذاری، فرستادن ایمیل یا دریافت آن همگی به وجود وب سرورها بستگی دارد.

وب سرورها و نیازهای گوناگون:
وب سرورها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای سیستمی خاص بهترین بهره وری را می‌توانند ارائه دهند. برخی از آن‌ها مناسب کاربران زیاد و برخی دیگر برای منابعی با ساختار سخت افزاری قوی تر هستند. بعضی از وب سرورها هم مناسب کش و موضوعاتی این چنینی بوده و کارایی بهتری در این زمینه‌ها دارند.

 وب سرورها در بیشتر موارد از سیستم‌ عامل ویندوز پشتیبانی می‌کنند.

( Apache) وب سروری معروف و پر کاربرد.
( Apache) یا همان (httpd) چیزی حدود 45 درصد سایت‌های مختلف اینترنتی را پشتیبانی می‌کند و شاید از این لحاظ بتوان گفت یکی از معروف ترین و پرکاربردترین وب سرورهای جهانی است. این وب سرور تا حد زیادی منعطف بوده و ساختاری ماژولار دارد. تا شما بتوانید به راحتی از زبان‌های مختلفی در بخش سمت سرور بهره مند شوید.

این وب سرور از سال 1955 تا به امروزه توانسته یکی از محبوب ترین وب سرورهای استاندارد جهان به شمار برود. شاید بتوان گفت یکی از بهترین ویژگی‌های این وب سرور، پشتیبانی از سیستم‌ عامل‌های معروفی چون: لینوکس، ویندوز و مک می‌باشد. همچنین داشتن فایل(htaccess ) در آن موجب شده تا از پیکره بندی مناسب تری هم در ازای هر دایرکتوری برخوردار باشد.

(NGINX) وب سروری مدرن
 وب سرور(Igor Syseov)  یا ایگور سایسئوو یکی از پر کاربردترین وب سرورهای حال حاضر جهان است که از سال 2002 تا به امروز توانسته امکانات خود را در اختیار کاربران مختلفی قرار دهید. اگر بخواهیم  شروع به توسعه این وب سرور را به زمان مشخصی نسبت دهیم، باید گفت اولین نسخۀ این وب سرور به عنوان یک محصول توسعه یافته در سال 2004 به بازار عرضه شد و تا به امروزه فعال است. 

وب سرور گفته شده قابلیت پشتیبانی بالایی داشته و می‌تواند از سیستم عامل‌هایی چون: (UNIX)، (Linux)، مک و سولاریس پشتیبانی کرده و با هیچ یک از سیستم‌ عامل‌های گفته شدۀ ویندوزی هم هیچ مغایرتی ندارد.

 از دیگر ویژگی‌های این وب سرور می‌توان به کاربردی بودن آن در مقابل سرورهای مجازی هم اشاره کرد. این وب سرور از (Piplined connection ) ها و البته  (FLV streaming) هم پشتیبانی کاملی می‌کند. شاید بتوان گفت بزرگترین قابلیت این وب سرور داشتن قابلیت پیکره بندی آنلاین است که امتیاز آن  انجام این روند بدون قطعی کلاینت‌ها است. 

وب سرور  (Lighttpd)
وب سرور (Lighttpd ) را می‌توان به عنوان یک وب سرور محدود از نظر استقبال عمومی در نظر گرفت. این وب سرور در اواخر سال 2003 به شکل توسعۀ یافتۀ امروزی تغییر کرد و مورد بهره برداری قرار گرفت. شاید کمپانی این وب سرور هیچگاه تصور نمی‌کرد که این وب سرور با چنین استقبال کمی رو به رو شود اما در نهایت می‌توان امتیازهای پایۀ یک وب سرور استاندارد را به آن داد. در نهایت باید بگوییم که این وب سرور می‌تواند از سیستم‌ عامل‌هایی چون: لینوکس، پروکسی و تعداد کمی از سیستم‌ عامل‌های دیگر هم پشتیبانی ‌کند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۳:۳۵ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)