وارش وارش .

وارش

کلید حل معضل ازدواج در دست کیست؟

ازدواج جوانان جزء مسائل مهم و بنیادی‌ترین چالش‌های هر جامعه‌ای است که اگر برای حل مسائل مربوط به این موضوع برنامه‌ریزی‌های لازم صورت نگیرد قطعاً آمار افراد مجرد و همچنین سن ازدواج در ایران بالا می‌رود.

شاید بتوان گفت مشکلات اقتصادی همانند سال‌های گذشته مهمترین عامل تأخیر در ازدواج جوانان بوده است، به گونه‌ای که فرد برای شروع زندگی مشترک خود با حداقل‌ترین قیمت‌ها تا چند سال پس از شروع زندگی هنوز درگیر باز پس دهی مبالغ خود برای صرف اموری، چون مراسم عروسی، تهیه جهیزیه و مسکن است.

در شرایط فعلی اگر از یک پسر با سنی بین ۲۵ تا ۳۰ سال سوال شود که چرا از ازدواج فراری است؟ خرید مسکن را دیگر یک آرزوی دست نیافتنی دانسته و می گوید: «قیمت بالای تهیه مسکن چه به صورت رهن و چه اجاره بالاست» او در کل این موارد را عاملی برای دلسردی خود نسبت به ازدواج بیان می‌کند. همچنین بیکاری و عدم امنیت شغلی جوانان، باعث شده بیشتر از گذشته این پدیده‌ها عاملی برای فشار در زندگی مشترک آن‌ها شوند.

با در نظر گرفتن اینکه یک زوج برای شروع زندگی خود نیاز به فراهم کردن شرایط حداقلی دارند با یک بررسی ساده در مورد قیمت اقلام واجب زندگی می‌توان به نتیجه رسید که باز هم با قیمت‌های موجود در بازار و افزایش قیمت دو برابری نسبت به دو سال گذشته زوج‌های جوان ما برای تشکیل خانواده باید بار سنگینی از قیمت‌ها را به دوش بکشند.

قیمت های سر به فلک کشیده بلای جان زوج های جوان
زمانی که گشتی در بازار لوازم خانگی زدیم قیمت‌ها حاکی از آن بود که قیمت‌های موجود در این بازار چندان مطابق میل جوانان دم بخت و تازه ازدواج کرده نیست. اگر لوازم مورد نیاز جزئی و حاشیه‌ای یک زندگی مشترک را فاکتور بگیریم و فقط به سراغ اقلام اصلی هم برویم باز هم قیمت‌ها بسیار بالاست و حتی گرفتن وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی هم نمی‌تواند دردی از زوج‌های جوان دوا کند، به طور مثال یک اجاق گاز معمولی قیمتی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشت یا یک یخچال ۱۳ فود، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمتش بود. حالا اگر یک تلویزیون۶ میلیونی و یک فرش ماشینی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را با یک دست بشقاب و قاشق به این لیست اضافه کنیم تقریبا نصف بیشتر وام ازدواج صرف خرید بخش کوچکی از مایحتاج یک زندگی می‌شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۱:۰۸ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)