وارش وارش .

وارش

آشنايي با مهم ترين جاذبه هاي گردشگري مشهد

مشهد به دليل وجود جاذبه هاي گردشگري متنوع گردشگري و زيارتي، يكي از شهرهاي پر طرفدار در ايران مي باشد. معمولا انتخاب زمان مناسب براي سفر به مشهد عامل مهمي است كه تاثير زيادي در هزينه هاي شما دارد. همچنين سن مسافران در سفر با هواپيما تاثير زيادي بر قيمت نهايي بليط دارد، كه بطور مثال مي توان به تخفيف بليط هواپيما كودكان در ايرلاين هاي مختلف اشاره كرد كه تا 90 درصد متغير است. در ادامه مهم ترين جاذبه هاي گردشگري مشهد  را معرفي مي كنيم.

بازديد از حرم امام رضا (ع)

حرم علي بن موسي الرضا، كه با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته مي‌شود، دربرگيرنده آرامگاه هشتمين امام شيعيان در شهر مشهد، ايران است. اين مجموعه در سال 1392 خورشيدي 70 هكتار مساحت داشته و داراي 26 رواق (بناي سرپوشيده) و 9 صحن (فضاي باز) و 6 مدخل ورودي به نام بست است. علي بن موسي الرضا در 11 ذيقعده سال 148 قمري در مدينه متولد شد و در سن 55 سالگي به دست مامون عباسي كشته شد.

در ادب فارسي روضه به معني باغ و گلستان و گلزار است و محل مضجع و در برگيرنده پيكر علي بن موسي‌الرضا را روضه منوره مي‌خوانند. اين مكان شامل فضايي مربع شكل كه مساحت آن 18903 متر مربع بوده كه از اين فضا 17.15 متر مربع آن مساحت ضريح مي‌باشد. روضه منوره از طريق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط مي‌شود.

سد كارده مشهد

اين سد در فاصله 40 كيلومتري شمال مشهد و از كيلومتر 16 جاده كلات به سمت چپ منشعب مي‌گردد. سد از نوع بتني دو قوسي متقارن مخزن و متشكل از 15 بلوك 10 متري با ارتفاع 67 متر از پي و حجم 32 هزار مترمكعب بتن‌ريزي مي‌باشد. حجم آب آن معادل 36 ميليون مترمكعب مي‌باشد. رودخانه كارده با آب دائمي و مناظر زيباي كوهستاني و مجموعه تفريحي دنياي آبي در ساحل سد، يكي از بهترين تفريحگاه‌هاي خوش آب و هواي مشهد مي‌باشد.

غار كارده مشهد

روستاي «كارده» در فاصله 48 كيلومتري شمال مشهد واقع گرديده و غار كارده در 3 كيلومتري آن قرار دارد. در محل مذكور كه موسوم به دره آل است دو غار در دو سمت دره قرار دارند.غار شرقي موسوم به غار اسكلت و غار غربي موسوم به غار كارده است. دهانه غار به صورت يك شكاف سنگي است كه عرض تقريبي آن 1 تا 3 متر و طول آن حدود 100 متر مي‌باشد.اين غار كاملاً خشك است و پرتگاه‌هايي خطرناك دارد.

كوهنوردان، اسكلت‌هايي از انسان مربوط به زمان‌هاي قديم را در درون اين غار مشاهده كرده‌اند.از مشخصه هاي اين غار تعداد زياد راه هاي فرعي است كه هر راه فرعي خود به 2 تا5? شاخه فرعي ديگر منتهي مي شود. همچنين اغلب راه هاي فرعي و اصلي داراي يك ارتفاع هستند و گاها راه اصلي ارتفاع و ورودي كوچكتري از راه هاي فرعي اطراف دارد? لذا باتوجه به عدم وجود نشانه گذاري در داخل غار احتمال گم كردن مسير اصلي وجود دارد.

روستاي مج در مشهد

اين روستا در دامنه كوههاي بلند واقع و از اطراف به روستاهاي مغان، ازغد، مايانات و طرقبه و از سوي ديگر به روستاي تجر، سربرج و سد طرق منتهي مي شود و در ديگر سو به روستاهاي پيوه ژن، زشك و روستاي ديزباد راه مي يابد.جاده اصلي روستا از طرف سيدي مشهد به مسافت 28 كيلومتر در منطقه كوهستاني و روستاي شلگرد عبور مي كند كه در فصل بهار پذيراي جشنواره گل هاي وحشي، شقايق ها و انواع گياهان دارويي است و انبوه مشتاقان طبيعت را به سوي خود مي كشاند.

روستاي مج در منطقه اي كوهستاني واقع شده و تپه ماهور و دره هاي زيادي كه در دامنه اين تپه آثار بجا مانده تاريخي روستا بيانگر سكونت مردمان در ساليان دور مي باشد. و همچنين گورستاني قديمي در منطقه وجود دارد كه حكايت از زندگي مردماني قبل از اسلام و بعد از آن مي كند.

روستاي دهسرخ در مشهد

روستاي دهسرخ در كيلومتر 45 جاده مشهد- نيشابور در 17 كيلومتري شهر ملك آباد در مسير عبور امام هشتم حضرت علي ابن موسي الرضا عليه السلام از نيشابور به سمت توس واقع شده است.اين روستا بيش از2هزار سال قدمت تاريخي دارد و هم اكنون جمعيتي نزديك به هزار نفر دارد.

اين روستا متبرك به قدوم حضرت علي ابن موسي الرضا عليه السلام است.ابوالصلت روايت كرده: كه چون امام رضا عليه السلام به دهسرخ رسيدند در زماني كه به نزد مأمون مي رفت گفتند: يابن رسول الله ظهر شده است نماز نمي كنيد پس فرو آمد و آب طلبيد گفتند آب همراه نداريم پس به دست مبارك خود زمين را كاويد آنقدر آب جوشيد كه آن حضرت و هر كه با آن حضرت بود وضو ساختند و اثرش تا امروز باقي است.

اكنون مؤمنان و شيفتگان حضرت از اين آب به عنوان تبرك و شفا استفاده مي كنند و باعث شفاي بيماران زيادي شده است.و آن چشمه نام زمزم رضوي را تاج افتخار خود نهاده است.در نزديك آن چشمه محلي به نام مصلاي امام وجود دارد كه محل نماز گذاردن امام رضا عليه السلام و يارانشان بوده است. (لازم به ذكر است اين مصلا نزديك يك متر بالاتر از سطح زمين واقع شده است كه مردم منطقه اين پديده را معجزه اي مي دانند كه كه اين محل متمايز از زمينهاي اطراف مصلاست).

در فاصله سيصد متري چشمه و مصلاي امام رضا عليه السلام مرقد مطهرامامزاده سيد عبد العزيز كه از نوادگان سيد الساجدين امام العارفين حضرت علي ابن حسين عليه السلام است؛ واقع شده است كه اخيرا باز سازي شده و زائران زيادي را به خود جذب كرده است. اين بقعه مطهر در بلنداي روستا واقع شده است كه چشم انداز بسيار زيباي به طبيعت دارد.

مجتمع زيست خاور

اولين مجتمع و برج تجاري مشهد داراي معماري داخلي منحصر به فرد با تلفيقي زيبا از معماري ايراني و مدرن با سقف ها و گچ بريهاي بي نظير مي باشد. مساحت زمين 10 هزار متر مربع مي باشد كه در سه طرف آن خيابان واقع شده است و داراي ورودي از سه طرف مي باشد. آپارتمانها و قسمتهاي تجاري چنان طرح ريزي گرديده است تا در آنها براي زندگي و كسب و كار محيط خوش آيندي ايجاد گردد .

 آپارتمانهاي وسيع و جادار بر روي يك پي چند طبقه اي بنا گرديده اند كه شامل انواع مغازه ها ، رستورانها ي شيك ، مراكز تفريح و پاركينگ مي باشد . تركيب اين مظاهر مختلف در يك مجتمع ، از لحاظ كيفيت ، محيط زيبا و دلپذيري بوجود آورده است كه نسبت به سبك و شيوه موجود كاملا جديد و جالب است .

آرامگاه كلنل محمد تقي خان پسيان

آرامگاه محمد تقي خان پسيان اولين خلبان ايراني در مجاورت آرامگاه نادرشاه افشار و در باغچه شمالي باغ آرامگاه قرار دارد و لوحي سنگي بر آب نصب شده است. محمد تقي خان پسيان از ميهن پرستان جوان و پر شور ايران بود.در سال 1309 هجري شمسي در تبريز متولد شدو در سال 1324 به تهران آمدو پس از پنج سال تحصيل در مدرسه نظام به درجه سلطاني رسيد و پس از آن در جنگ معروف به مصلي،روس ها را شكست فاحشي داد و صيت شهرت ولياقت او از مرزهاي ايران گذشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۱:۰۲ توسط:وارش موضوع: نظرات (0)